Coaching of therapie?

Coaching of therapie, wat is het verschil?

 

Wanneer schakel je een coach in?
Je maakt zelf stappen maar merkt ook dat je behoefte hebt aan iemand die met je meekijkt naar jouw groeipotentie en belemmeringen. Je wil zogezegd van een 5 naar een 10. Je ervaart soms last van klachten  - of wordt vanuit je werkgever uitgedaagd om meer uit jezelf te halen -  en hebt ook kracht daarvoor.  Je ervaart onnodige stress, wil beter met conflict omgaan, wil keuzes maken die er toe doen voor je,  hebt levensvragen of wil weten wat je wilt met je loopbaan.

Je kan je hierdoor weliswaar vermoeid of 'leeg' voelen maar het je zit niet op een ”2”.

Het uitgangspunt bij coaching is dat je alle talenten in je hebt en dat je ergens wel weet wat waardevol is voor jou, maar dat je er nog onvoldoende gebruik van maakt. 

Met coaching werk je aan je kracht en benut je de coach  als een klankbord, facilitator en katalysator, waardoor je kan groeien, jezelf leert kennen, diepgang de ruimte geeft en met meer voldoening kan leven.

 

Wanneer heb je meer baat bij therapie?
Je merkt dat je aanloopt tegen psychische problemen en wil hulp bij het verwerken van heftige problematiek. Het lukt je moeilijk om zelf stappen te zetten en je merkt dat het thema dat je bezig houdt jouw functioneren in het dagelijks leven verstoort.

Je wil toebewegen naar een gezonde manier van denken en voelen maar weet niet hoe. Je ervaart klachten van trauma of onverwerkt verlies, hebt een verstoord zelfbeeld of chronische stress. Therapie helpt je van een 1 naar een 7.