7 manieren om Vagus-Zenuw te stimuleren

Gepubliceerd op 17 februari 2021 om 11:37

7 EENVOUDIGE -GRATIS- MANIEREN OM UW VAGUS-ZENUW TE STIMULEREN

 

De nervus vagus of zwervende zenuw is de tiende hersenzenuw. Hij wordt ook wel afgekort als N.

De nervus vagus is de langste en meest complexe zenuw in het lichaam. Het verbindt het brein met belangrijke organen: je darmen, maag, het hart en je longen. Ze kan worden vergeleken met de koningin van het parasympathische zenuwstelsel - ook bekend als 'rust en vertering' - dus hoe meer we dingen kunnen doen die deze 'stimuleren' of activeren, zoals diep ademhalen, hoe meer we de effecten van de sympathisch zenuwstelsel en de cortisolspiegel verlagen. Het speelt daarmee een rol in hoe je je voelt. En hóe je voelt. Het optimaal functioneren van je nervus vagus is dus een goede zaak. Het kan je gezondheid verbeteren en je stressbestendiger maken.

 

HOE?

 

KOUDE THERAPIE
Het lijkt een ware trend, er komen op social media heel wat foto's voorbij van mensen die de kou trotseren en het koude water induiken. En dat is niet voor niets.

Wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan koudetherapie, neemt ons vecht-of-vluchtsysteem af en neemt ons rust-en-verteringssysteem toe, waardoor de nervus vagus wordt gestimuleerd. Een gemakkelijke manier om te beginnen? Koude douches. Maar een frisse duik in zee of meer is ook een optie. Dan pak je direct de frisse lucht mee.

 

POSITIEF DENKEN
In onderzoek kreeg de helft van de deelnemers de opdracht om hun gedachten te richten op positieve gedachten - naar anderen toe. Het resultaat? Verhoogde positieve emoties veroorzaakten een toename van de vagale toon (de voortdurende aard van de parasympathische werking bij de basislijn die de nervus vagus uitoefent), een effect dat wordt bewerkstelligd door een toegenomen perceptie van sociale connecties.

 

MEDITATIE
Meditatie heeft verbazingwekkende neurologische voordelen - van het veranderen van het volume van de grijze stof tot het verminderen van stress, verbeterde focus en het vergroten van creativiteit, maar het is ook een krachtige neurohack om vagale toon te ondersteunen.

Uit onderzoek blijkt dat mindfulness-meditatie een bijzonder effectief middel kan zijn om met de stressfactoren van het leven om te gaan. Na vier maanden vertoonden proefpersonen hogere niveaus van hersenconnectiviteit en verminderde ontsteking, wat duidt op een gezondere vagale tonus.

 

ADEMWERK
Ademwerk is een van de snelste en gemakkelijkste manieren om de nervus vagus te activeren. Door strategische ademhalingsoefeningen toe te passen, ben je in staat om het lichaam en de geest te gebruiken om puur bewustzijn te ervaren, ook wel bekend als een gevoel van eenheid. Bekijk hier het onderzoek en leer hier meer over onze favoriete ademhalingstechniek.

 

LACHEN
Lachen stimuleert de middenrifademhaling, activeert het parasympathische zenuwstelsel en triggert de verbindings-reactie die verband houdt met een gezonde vagale toon. Zelfs tien minuten lachen is voldoende om mentale en fysieke gezondheidsvoordelen teweeg te brengen. 

 

ZINGEN EN .... ZINGEN
De nervus vagus is verbonden met zowel je stembanden als de spieren achter in je keel. Het is aangetoond dat zingen, chanten en zelfs neuriën deze spieren activeert en de hartslagvariatie verhoogt, waardoor je nervus vagus wordt gestimuleerd.

 

OEFENING
We weten dat lichaamsbeweging de mitochondriale gezondheid (energiefabrieken van de cel) ondersteunt en helpt bij het omkeren van cognitieve achteruitgang, maar het is ook aangetoond dat het de nervus vagus stimuleert, wat de gunstige effecten op de hersenen en mentale gezondheid kan verklaren. 

Door de ongelooflijke kracht van uw nervus vagus te begrijpen, kun je beginnen met het oefenen zodat je een geoptimaliseerd leven kan leiden waarbij je de effecten van het sympathische zenuwstelsel compenseert.

 

Good Luck!

 

Liever samen doen? Kijk hier voor onze trainingen.

(bron: neurohacker)


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.