Coach voor de Klas

Een les in Menskunde: Filosofie, Mindfulness en het Brein

Ik leerde lezen en rekenen

Ze maakten me taal-kundig

Liever leerde ik be-tekenen

En werd ik faal-kundig

-Merle-

 

(W)onderWijs

Coach voor de Klas: Filosofie & Brein is voor basisscholen en voortgezet onderwijs, voor kinderen en jongeren. Het is dé kans om buiten het curriculum om, tot verdieping en verbreding te komen. Filosofie en kennis van de werking van het brein vergoot het zelfvertrouwen en begrip. Het is een rationeel onderzoek naar bestaan.

Soms is het startpunt een verhaal of afbeelding of soms is het een directe vraag die aanzet tot (zelf) onderzoek. Het programma moedigt leerlingen aan om op een dieper niveau over dingen na te denken. We beginnen bijvoorbeeld met een vraag als: 'wat is waarheid?' Vervolgens zoeken we door: 'Hoe weet je dat? Waaruit blijkt dat?' Simpele vragen die aanzetten tot een bredere blik. 

Het uitgangspunt van Filosofie is dat we niet weten. Er is dus geen goed of fout antwoord. Het is een verkenning.

 

Daarnaast geeft de nodige basiskennis van de werking van het brein inzicht in hoe het kan dat je ineens fel reageert, of je bang voelt terwijl er niet echt iets is om bang voor te zijn.

En als je dan bang bent, hoe kan je daar dan ruimte voor maken en het verdragen ipv het te verdringen?

 

In een programma van (s) 2 x 2 , (m) 3 x 2  of  (l) 4 x 2  uur nemen we de klas mee op reis door het brein en stellen we 'vreemde vragen'. Leerlingen leren wat er van binnen gebeurt en worden uitgedaagd om te denken over het denken. En natuurlijk kijken we hoe je het brein kan laten kalmeren zodat je niet je reptielen of zoogdierenbrein gebruikt bij een ergernis, maar je mensenbrein. Dat is wel zo fijn.

 

Waarom coach voor de klas?

Een (on)Persoonlijke missie

Met veel liefde begeleid ik volwassenen in hun werk en privé-leven naar een rijk en zinvol bestaan, waar het denken niet dominant maar ondersteunend is. Dit is de generatie die op school en binnen het gezin hebben geleerd zich helemaal met denken te identificeren. Vaak krijg ik terug: waarom leren we dit niet op school? Waarom nemen we al dat denken en voelen toch zo serieus in plaats van er naar te kijken en zo te handelen als we zouden willen als ons hart nog open was?

Goeie vraag. Waarom niet? Daarom ontwikkelde ik een programma voor in de klas:

 

Coach voor de Klas,

Deel I: Filosofie en Brein. 

Deel II: Filosofie en de Kunst van vragen

Deel III: Filosofie en Faal-kunde

 

Een les duurt 2 uur.